wypełnij formularz

regulamin

sprawozdanie

Metry kwadratowe dla sztuki

Chcesz zrealizować swój autorski pomysł na działania artystyczno - edukacyjne? Masz pomysł na działanie przy pomocy sztuki, ale brakuje Ci środków i wsparcia? Marzy Ci się współpraca z osobami artystycznymi i włączenie ich do pracy z dziećmi i młodzieżą? Od dawna masz na liście jakiś element stałego wyposażenia, który pomoże Ci w pracy edukacyjnej? Szukasz nowych inspiracji, partnerstw, chcesz sprawdzić się w pracy z kimś nowym? Ten program jest właśnie dla Ciebie. 

Metry kwadratowe dla sztuki to:

  • prosty formularz, w sam raz do napisania swojego pierwszego grantu
  • przyjazny proces wybierania pomysłów

  • zewnętrzne wsparcie w trakcie całego procesu prowadzenia projektu

  • możliwość spróbowania swoich sił z materią sztuki współczesnej i pracy w partnerstwie

  • radość w pracy z dziećmi i młodzieżą

 

 

 

1. Czym są “Metry kwadratowe dla sztuki?

To otwarty konkurs dla osób pracujących w kulturze i edukacji – edukatorów, nauczycieli, animatorek i animatorów, artystów i artystek  – którzy chcą zrealizować swój autorski pomysł na działanie artystyczne lub edukacyjne. Zgłoszenia przyjmujemy od osób prywatnych oraz przedstawicieli instytucji. Możesz zdobyć do 6 000 zł na realizację projektu, który wprowadza mikro zmianę – przestrzenną lub społeczną – z pomocą narzędzi sztuki współczesnej.

2. Do kogo skierowany jest program?

Program kierujemy do osób, które pracują z dziećmi i młodzieżą (do 18 r.ż) na terenie Krakowa i chcą zrealizować w autorski projekt edukacyjno - kulturowy. Czują, że sztuka może być narzędziem zmiany. Są gotowe aby działać w partnerstwie ( np. ze szkołą, domem kultury, biblioteką, osobą artystyczną). Chcą włączać dzieci i młodzieży do aktywnego współtworzenia projektu. Osoby nie muszą znać się na sztuce współczesnej. Ważny jest pomysł, świadomość potrzeb dzieci i młodzieży i chęć działania poprzez sztukę. 

3. Chcę zgłosić swój pomysł – co mam zrobić?

To proste! Wystarczy, że do 23 maja 2025 roku wypełnisz krótki formularz online – link do niego znajdziesz w regulaminie programu. To pierwszy krok, żeby podzielić się swoim pomysłem! Jeśli Twój projekt przejdzie do drugiego etapu, zaprosimy Cię na krótką, przyjazną rozmowę online w dniach 2–6 czerwca 2025 roku. Skontaktujemy się z Tobą mailowo lub telefonicznie, aby ustalić dogodny termin spotkania. Zgłoś się – najważniejszy jest pomysł, z którym startujesz. Szczegóły projektu będzie można dopracować po rozmowie w drugim etapie.

4. Kiedy otrzymam informację o przyznaniu grantu?

Wyniki rekrutacji ogłosimy po zakończeniu drugiego etapu rozmów, najpóźniej 10 czerwca 2025 roku. Skontaktujemy się z każdą osobą indywidualnie – mailowo lub telefonicznie.

5. Kto prowadzi program Metry kwadratowe dla sztuki?

Program Metry kwadratowe dla sztuki jest częścią programu Krakowski Archipelag Kultury, którego operatorem w 2025 roku jest Fundacja A Sztuka? we współpracy z Galerią Bunkier Sztuki. Program w całości jest finansowany ze środków Miasta Krakowa.

6. Jakie działania można zgłosić?

Projekty mogą mieć bardzo różnorodną formę. Ile partnerstw tyle możliwych ścieżek realizacji. Mogą to być warsztaty, interwencje przestrzenne (przearanżowanie wspólnie z osobami uczestniczącymi kawałka przestrzeni, stworzenie wielkoformatowej instalacji). To może być również cykl wydarzeń artystycznych, działania performatyczne. Pomysły na przecięciu różnych dyscyplin. Liczy się pomysł, który wpływa na przestrzeń lub ludzi – a do tego wykorzystuje język sztuki współczesnej. Ważne jest, aby planowane działania odbywały się we współpracy sprzyjającej wymianie zasobów, kompetencji i wiedzy, a dzieci i młodzież były traktowane podmiotowo, z możliwością podejmowania wyzwań i dokonywania wyborów

7. Co będzie decydować o wyniku oceny mojego wniosku?

Twój pomysł zostanie oceniony przez Komisję Konkursową pod kątem kilku rzeczy. Liczy się przede wszystkim to, czy projekt odpowiada na konkretne potrzeby i czy wykorzystuje sztukę jako narzędzie zmiany. Ważna jest też pomysłowość, sposób pracy w zespole, zaangażowanie dzieci i młodzieży, a także to, czy projekt daje szansę na rozwój – zarówno Tobie, jak i Twoim partnerom czy uczestnikom. Doceniamy współpracę i atmosferę twórczego fermentu.

8. Czy muszę realizować działania w partnerstwie z inną osobą lub organizacją?

Tak. Projekt musi być realizowany w partnerstwie – to może być instytucja, szkoła, organizacja ngo lub osoba fizyczna działająca w kulturze. Na etapie zgłoszenia wystarczy deklaracja współpracy. Formalne potwierdzenie partnerstwa będzie potrzebne przed podpisaniem  umowy grantowej. 

9. Jakie wsparcie mogę otrzymać?

Z otrzymanych zgłoszeń komisja konkursowa wybierze 10 inicjatyw, które otrzymają do 6 000 zł brutto na realizację projektu. Poza wsparciem finansowym, każdy duet otrzyma pakiet konsultacji z tutorką, obejmujący cały czas trwania projektu. W pakiecie dla każdego duetu jest również szkolenie otwierające, przygotowujące do pracy w projekcie oraz warsztat ewaluacyjny. Każda z inicjatyw będzie również promowana kanałami Fundacji A Sztuka? i Galerii Bunkier Sztuki. 

10. Kiedy i jak mogę się zgłosić?

Pierwszy etap potrwa do 23 maja. Wypełnij prosty formularz online. Formularz znajdziesz na stronie internetowej programu Krakowski Archipelag Kultury, Fundacji A Sztuka ? i Galerii Bunkier Sztuki. Drugi etap będzie realizowany między 2 - 6 czerwca 2025 r.  Jeśli Twój pomysł zostanie zakwalifikowany, zaprosimy Cię na krótką rozmowę online. Po rozmowie będzie mógł dopracować brakujące elementy projektu i złożyć finalną propozycję. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone najpóźniej do 10 czerwca 2025 r.

11. Jak wygląda realizacja projektu?

Jeśli Twój projekt otrzyma dofinansowanie podpisze umowę z Fundacją A Sztuka? Może to zrobić jako osoba prywatna lub instytucja. Weźmiesz udziała w spotkaniu startowym 13 czerwca. Wszystkie zaplanowane działania zrealizujesz do 24 października 2025 r. Do tego czasu przygotujesz sprawozdanie merytoryczne i dokumentację fotograficzną. W trakcie trwania projektu będziesz w stałym kontakcie z tutorką z ramienia Fundacji A Sztuka?

12. Jak rozliczę swój projekt?

Po zakończeniu projektu wystarczy, że przygotujesz krótkie sprawozdanie merytoryczne – to opis tego, co udało się zrealizować. Gotowy formularz znajdziesz jako załącznik do regulaminu. Sprawozdanie przesyłasz mailowo w ciągu dwóch tygodni od zakończenia działań.

13. Co jest ważne?

Nie musisz mieć wkładu własnego. Maksymalnie 50% budżetu możesz przeznaczyć na wynagrodzenia. Możesz zakupić środki trwałe. Jeśli inspirujesz się jakimś działaniem, które znasz, zaznacz to na etapie składania wniosków. Nie możesz zgłosić cudzego pomysłu. Możesz zgłosić tylko jedną inicjatywę. 

14. Masz pytania?

Masz pytania? Napisz do nas na fundacjaasztuka@gmail.com – chętnie pomożemy.

Kontakt

Poprzednie edycje

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.