Warsztaty "Aktorskie (teatralne) z elementami utworu dramatycznego"

Termin i lokalizacja

17-18.05.2024, 9:00-17:00

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, ul. Rajska 1

Sala nr 53

Opis

Warsztaty aktorskie/teatralne oparte będą na fragmentach „Dziadów” Adama Mickiewicza. Tekst ten, niezwykle ważny w naszej kulturze (ale nie tylko, bo miał duży wpływ na europejską kulturę, vide: „Pieśni Maldorora” Lautreamont napisał po zapoznaniu się z fragmentami tłumaczeń „Dziadów”), często traktowany jako przykry obowiązek i mało kto zauważa, jak współczesnym i nawet nowoczesnym tekstem pozostaje do dzisiaj. Mickiewicz był wybitnym freestylerem i jego dzieła doskonale nadają się do opracowywania tak tradycyjnie jak i w klimatach rap-opery. Jednocześnie „Dziady” napisane są tak sugestywnie, że uruchamiają wyobraźnię osoby pracującej w oparciu o ten tekst. Pod opieką Zuzy Gaińskiej, uczestnicy warsztatów będą mogli popracować nad świadomą ale łamiącą schematy eksperymentalną analizą dzieła i ożywienia go w sposób teatralny, przy jednoczesnym zachowaniu wiedzy na temat tradycji. Uczestnicy będą mogli spróbować budować sytuacje sceniczne z pomocą elementów teatru ożywionej formy, technik pantomimicznych i wokalnych. To pozwoli uczestnikom nie tylko spojrzeć w nowy sposób na jedno z klasycznych dzieł literatury, ale również poznać nowe środki wyrazu, popracować nad plastyką ciała, pięknem mowy, improwizacją.
 

Plan zajęć:

Podczas spotkań warsztatowych uczestnicy pod kierunkiem prowadzącej będą mieli możliwość:

- rozgrzewka ruchowa

Delikatne rozgrzanie ciała i aparatu mowy, mające na względzie rozluźnienie ciała, pogadanie podczas rozgrzewki z innymi uczestnikami, poczucia się komfortowo. W ramach rozgrzewki przewidziane są też działania pomagające się grupie zintegrować.

- rozgrzewka wokalna

Brzmi groźnie ale nie jest i nie wymaga umiejętności śpiewania. Jest to część tak naprawdę rozgrzewki ruchowej tylko ukierunkowanej na emisję głosu i impostację, uświadamiając gdzie w człowieku rodzi się dźwięk

- rozgrzewka dykcyjna

Kilka zabawnych ćwiczeń „łamaczy języka” 

- zasady prawidłowej wymowy języka polskiego

Ta część dzieje się niejako przy okazji, kiedy zwracamy uwagę na prawidłowe akcenty w języku polskim, prawidłowe formy, etc.

- elementy pantomimy

Uświadomienie uczestnikom jak ważny jest gest i ruch, plus próba użycia języka migowego (tylko pojedynczych znaków) w rozszerzeniu do gestu scenicznego.

- elementy teatru ożywionej formy

Pokazanie uczestnikom jak wiele potrafi zwykła folia malarska lub karton, jak bogate życie wewnętrzne może mieć filiżanka i fajansowy kubek. I uświadomienie sobie, że wszystko wokół nas może być baśnią, opowieścią.

- budowanie roli indywidualnie

Każdy z uczestników będzie miał możliwość przymierzyć się do próby interpretacji fragmentu tekstu, analizy postaci, tekstu i próbie pokazania tego scenicznie.

- budowanie zbiorowych sytuacji scenicznych

Zbiorowe działania sceniczne, uczące komunikacji pozawerbalnej, orientacji przestrzennej, wyczucia rytmu działania.

Efekty warsztatów:

Poznanie nieformalnych metod uczenia, które pozwalają efektywniej przyswajać i przekazywać zdobytą wiedzę.

Zuza Gaińska

Wojowniczka sztuki, aktorka, reżyser, wokalistka i – jak się okazuje – tekściarka.
Absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Uczestniczka wielu festiwali krajowych i zagranicznych (XXX Warszawskie Spotkania Teatralne, Arrivano dal Mare w Cervii, Festiwal Teatrów Eksperymentalnych w Kairze i wiele, wiele innych), czasem da się zauważyć w produkcjach telewizyjnych. Głos kilku ciekawych audiobooków („Dziecko Salonu” – pierwsza powieść Janusza Korczaka, „Grażyna” Mickiewicza, „Mroczny zakątek” i
in.), była współpracowniczka Fundacji Po Drugie, dla której reżyserowała spektakle z młodzieżą w kryzysie bezdomności („Clamor Circus”, „Piotruś Punk”, „Ballady Hultajskie/Dystrykt Warszawa”).

Czasem nawet zdarza się, że reżyseruje bajki dla dzieci (Bing na żywo). Jako aktorka brała udział w projektach międzynarodowych („Homeland”, „Fasada”),  współpracowała z Piotrem Cieplakiem, Maciejem Damięckim, Wojciechem Szelachowskim, Dudą Paivą, Arturem Dziurmanem i in. Przez kilka lat prowadziła zajęcia aktorskie dla dzieci i młodzieży w Studio Metro przy Teatrze Studio Buffo oraz kilku domach kultury.

Od dwóch lat poświęca się głównie muzyce (wspólne projekty jako Trupa Miejska z Konradem K’sadhu Zientarą i Rafałem Smolińskim oraz projekty z Anną Jędrzejewską). W muzyce interesuje ją połączenie tekstu z muzyką, ale nie w klasycznym ujęciu piosenkowym tylko wyśpiewanych / wygadanych opowieści, nawiązując tym do stylistyki artystów beat generation. Uwielbia dzielić się swoją wiedzą i uczyć zarówno osoby wiążące swoją przyszłość zawodową ze sceną, jak i amatorów, bo wie jak techniki aktorskie pomagają w bardzo wielu dziedzinach życia.

Adres

Czyżówka 14
Lokal 1.5.8
Kraków

Kontakt

Menu

Śledź nas

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.